Artis

Het allereerste project in mijn O&O-carrière was in opdracht van Artis. Alle teams kregen de opdracht om het verblijf van de Pampa dieren opnieuw te ontwerpen. Hierbij werd verwacht dat je het concept gedragsverrijking zou verwerken in het ontwerp. De dieren in het oude verblijf waren vaak verveeld, maar met behulp van onderdelen in een nieuw verblijf waarmee het natuurlijke gedrag werd geprikkeld zou deze verveling moeten verdwijnen. Dit was de kern van de opdracht. Een andere eis van het nieuwe verblijf was dat het aantrekkelijker werd voor de bezoekers van Artis. Aangezien er meerdere diersoorten leven in het Pampa verblijf, mocht ieder team een dier uitkiezen om zich op te focussen. Dit werd bij mijn team de lama.
GroepssiteDe uitwerking van mijn team
Logo van Artis
Teamleden
Foto van Merlijn Smit
Foto van Roan Kruijer
Foto van Dante Campregher
Foto van Daan de Heij
Merlijn Smit
Roan Kruijer
Dante Campregher
Daan de Heij
Ontwerp
Dit is ons uiteindelijke ontwerp van het nieuwe Lama-verblijf zoals wij het in gedachten hebben. We hebben dit ontwerp digitaal tot leven gebracht met behulp van het programma Sketchup. Vervolgens hebben we dit ontwerp geüpload naar Sketchfab, waarmee je een 3D ontwerp online interactief kunt bekijken. Hiernaast kun je dit doen.

Om het gedrag van de lama (het dier waarop mijn team dit project focuste) te verrijken, heeft ons team in het nieuwe ontwerp de voederbakken geplaatst op moeilijk bereikbare plekken. Hierdoor moet de lama klimmen op bij zijn voedsel te kunnen komen.

Verder slaapt de lama in het nieuwe verblijf in een overdekte slaapplek. Ook kan de lama onder deze afdak gaan zitten als het regent, of juist om schaduw op te zoeken bij warm weer.

De bezoekers kunnen vanaf de zijkant het verblijf makkelijk in het verblijf kijken.